KWF bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker
Baarmoederhalskanker komt het meest voor bij vrouwen tussen de 30 en 60 jaar. Sinds 1996 worden zij iedere 5 jaar uitgenodigd voor het landelijke bevolkingsonderzoek van het RIVM. Maar de opkomst is laag én laat een dalende trend zien. Zo blijkt uit nieuwe cijfers van het RIVM dat de helft van de uitgenodigde vrouwen de kans om baarmoederhalskanker vroegtijdig op te sporen aan haar voorbij laat gaan. Onder de jonge groep vrouwen tussen 30 en 40 jaar ligt dit aantal zelfs nog lager. Dat is zorgelijk en daarom neemt KWF voor het eerst een actieve rol op zich, door vrouwen aan te sporen mee te doen aan de preventieve screening.
De afspraak die je niet wil missen
Er zijn meerdere redenen waarom vrouwen niet ingaan op de uitnodiging van het bevolkingsonderzoek. Dat kan angst of schaamte zijn voor het onderzoek of de uitslag. Of onbekendheid met de ziekte, waardoor het gevoel van urgentie er niet is. Ook het stellen van prioriteiten zoals een drukke baan of een druk leven weerhoudt vrouwen ervan een afspraak te maken. Of het wordt simpelweg vergeten: de uitnodiging eindigt ergens onderaan een stapel.

Voor veel van deze redenen geldt dat awareness een belangrijke rol speelt. Daarom ontwikkelt KWF met Energize en Blauw Gras de grootste remindercampagne van Nederland: een grootschalige herinnering aan het bevolkingsonderzoek. Daarbij vertellen we ook waarom het belangrijk is om mee te doen. Zo kan de doelgroep een weloverwogen keuze maken om deel te nemen.
Een herinnering die blijft plakken
Als we onszelf willen herinneren aan dingen die we niet willen vergeten of nog moeten doen, schrijven we dit op een post-it en hangen deze in het zicht. De post-it is dan ook het symbool voor deze belangrijke reminder. Het heeft als visual device een centrale rol in de campagne. Van print tot video en social content: we zien de opvallende reminder overal terug.  

Aandacht voor bewustwording en verdieping
In de campagne herinneren we vrouwen aan het baarmoederhalskankeronderzoek en hoe belangrijk het is om een afspraak te maken als de uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek voor baarmoederhalskanker op de deurmat valt. De reminders zijn te zien in allerlei communicatiemiddelen. Van print en display advertising tot branded content op platformen zoals LINDA, Flair, Kek Mama en Ouders van Nu. Precies daar waar de doelgroep te vinden is: de jongere groep uitgenodigden (30 - 40 jaar oud) die de laagste opkomstcijfers laten zien bij het bevolkingsonderzoek.